Jobportaler – søg efter job eller bliv fundet
En af de mest udbredte måder at finde nyt job er via en jobportal, hvor arbejdsgiverne annoncerer ledige job. Men du kan også bruge portalerne til lave en profil, så du kan blive fundet.
Et af de mest oplagte steder at lede efter nyt job er de såkaldte jobportaler eller jobbanker. Her annoncerer både private og offentlige arbejdsgivere en del af deres ledige stillinger.
Fordelen for dig er, at du let kan søge efter job blandt mange forskellige arbejdspladser. Det er næsten alle steder gratis for dig at lede efter et job. Jobportalen tjener sine penge på, at arbejdsgiverne betaler for deres annoncer.
Jobportalerne tilbyder ofte gode søgeværktøjer, så du lettere kan finde relevante stillinger, der passer til dine ønsker og kvalifikationer.
- Søg job: Her kan du søge efter job, der passer til din erfaring, fag og i det ønskede geografiske område.
- Jobagent: Mange tilbyder også, at du kan oprette jobagenter, så du automatisk modtager en mail, når der er ledige job, der passer til dine kriterier.
- Opret profil og bliv fundet: Mange steder kan du opretter en profil med dit cv. På den måde kan arbejdsgivere finde frem til medarbejdere med de ønskede kvalifikationer. Der er derfor god grund til at gøre lidt ud af din profil. Det er er anonymt, så du risikerer ikke, at din nuværende arbejdsgiver ser, at du søger nyt job.
Mange jobportaler
Der findes en lang række jobbaser. De mest kendte er
- Jobnet.dk, der er knyttet til jobcentre og akasser.
- Jobindex.dk er en god generel jobbase med stærke søgemuligheder
- SeniorJob.dk viser deltidsjob, der kan være attraktive for seniorer.
- Mange fagforeninger har deres egne jobbaser, der er målrettet bestemte fag.
- Større virksomheder har ofte deres egne jobbanker. De er gode at følge, hvis du vil arbejde et bestemt sted.
Jobsøgning – hvordan kommer du i gang?
Vi har samlet en række artikler med gode metoder, som du kan bruge i din jobsøgning. Det gælder gælder både, hvis du er ledig eller søger efter job af andre grunde.
- Hvordan skriver jeg en god jobansøgning som senior?
Du skal gøre dig ekstra umage, når du skriver jobansøgning, så du får fremhævet fordelene ved dine mange år på arbejdsmarkedet uden at hverken lyder overkvalificeret eller overmoden. - Hvordan skriver jeg et godt cv som senior?
CV’et er ofte det første en arbejdsgiver læser. Ansøgningen bliver kun læst, hvis du er blandt de ansøgere, der måske skal til samtale. Det er i dit CV, at du har den første chance for at vise, hvad du kan, og hvordan din erfaring er relevant for jobbet. - Jobportaler – søg efter job eller bliv fundet
En af de mest udbredte måder at finde nyt job er via en jobportal, hvor arbejdsgiverne annoncerer ledige job. Men du kan også bruge portalerne til lave en profil, så du kan blive fundet. - Hvordan bruger jeg mit kontaktnet i jobsøgningen?
Under halvdelen af alle job bliver besat på baggrund af jobopslag. Derfor er det en god ide at bruge dit kontaktnet, hvis du er på jagt efter et nyt job. - Hvordan bruger jeg sociale medier i jobsøgningen?
Er du hjemmevant på de sociale medier, så er det oplagt at bruge dem i din jobsøgning. Mange arbejdsgivere bruger nemlig også de sociale medier, når de skal finde nye medarbejdere. - Hvordan skriver jeg en uopfordret jobansøgning?
Langt fra alle job bliver slået op. Derfor kan det være en god idé at sende uopfordrede ansøgninger. Med lidt held mangler de en med dine færdigheder.
Et godt seniorarbejdsliv: Hvis du har et job, så kan du her læse mere om, hvordan du kan få det bedst mulige seniorarbejdsliv. Læs mere om dine muligheder