Hvordan bruger jeg sociale medier i jobsøgningen?
Er du hjemmevant på de sociale medier, så er det oplagt at bruge dem i din jobsøgning. Mange arbejdsgivere bruger nemlig også de sociale medier, når de skal finde nye medarbejdere.
Der findes forskellige sociale medier, som kan bruges i forbindelse med jobsøgning.
- LinkedIn er nok det mest udbredte sociale medie til jobsøgning.
- Facebook, her bliver der også slået masser af jobs op, selv om det ikke er så struktureret.
- Instagram, her kan du også finde et job,
- Jobdatabaser er ikke sociale medier, men de ligner alligevel lidt, fordi det handler om at komme i kontakt med hinanden. Du kan opretter en profil. Arbejdspladser har en profil, som de bruger til at slå job op med. Jobnet.dk, Jobindex.dk er de største.
Søger du deltidsjob, så prøv at besøge vores egen SeniorJob.dk.
Grundlæggende kan du bruge de sociale medier til både at finde job eller interessante arbejdspladser, hvor du kan overveje at søge job uopfordret. Sociale medier er også din mulighed for at præsentere dig overfor en arbejdsgiver, der her kan se lidt om, hvem du er.
Brug noget tid på at opdatere din profil
Det er helt afgørende, at din profil er opdateret og skarp. Den er dit udstillingsvindue, så sørg for at få relevant uddannelse, kvalifikationer og erfaringer skrevet ind.
Få en kollega eller ven til at søge på din profil og se, hvad der kommer op. Ser den attraktiv ud for en arbejdsgiver, hvis ikke, hvad skal der så gøres? Få gode råd på siden om CV.
Sørg for et vellignende og tillidsvækkende foto på din profil. Hvis du søger nyt job, er det måske ikke aftenfesten på ferien, der skal være i toppen.
Find arbejdsgivere på de sociale medier
Det er mere og mere almindeligt, at arbejdsgivere bruger de sociale medier, når de skal finde nye medarbejdere. Det gælder i højere grad for nogle fag end for andre, men mange arbejdsgivere anser det for en billig og god måde at rekruttere på.
Du kan bruge søgefeltet til at søge på for eksempel virksomhedens navn eller branche.